TIPS-TIPS TEKNIK MOTIVASI DIRI MENJELANG PEPERIKSAAN

Menjelang peperiksaan, bermacam perasaan akan bermain di dalam diri anda. Kadang-kadang anda rasa berdebar, kadang-kadang pula anda rasa gembira kerana penantian anda selama ini akan berakhir. Walau apa pun yang anda rasakan, andaperlu sentiasa menaikkan tahap motivasi anda untuk menghadapi peperiksaan.


Tuesday, January 17, 2012

SENTUHAN AWAL 2012 : PEMASARAN


KONSEP:

PASARAN, PEMASARAN, PEMETAKAN PASARAN, SASARAN PASARAN DAN PELETAKAN PASARAN


PASARAN:

Tempat di mana kedua-dua pihak pembeli dan penjual membuat pertukaran terhadap barangan dengan harga yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak. 

pengguna/pelanggan yang berkuasa beli untuk memenuhi keperluan dan kehendak mereka


ATAU


Pasaran:Satu himpunan p’beli sedia ada & jg bakal p’beli bagi satu produk yg d’tawarkan.M’merlukan kedua2 pihak hadir iaitu p;jual & p’beli.Besarnya 

Sesuatu pasaran b’gantung kpd jumlah p’jual & p’beli yg m’merlukan 

P’tukaran b’laku,m’punyai sumber utk m’beli & m’jual serta sggup m’nawarknnya sbg p’tukaran.


PEMASARAN:

Sistem aktiviti perniagaan yang dibentuk untuk merancang dan melaksanakan konsepsi penentuan harga promosi dan pengedaran produk untuk menggalakkan berlaku pertukaran yang dapat memenuhi keperluan pengguna dan mencapai objektif organisasi (menurut Persatuan Pemasaran Amerika-AMA)

ATAU

Pemasaran ialah proses p’rancangan & p’laksanaan konsep b’kaitan dgn p’letakkan harga,promosi, p’agihan barangan @ p’khidmatan @ idea, utk m’wujudkan p’tukaran bagi m’nuhi objektif individu & matlamat organisasi.


PEMETAKAN PASARAN:

Satu proses membahagikan pasaran yang besar dan heterogen kepada pasaran-pasaran kecil berdasarkan kepada keperluan yang sama dan tawaran-tawaran yang terdapat dalam sesuatu campuran pemasaran.


ATAU

Satu proses membahagikan pasaran kepada beberapa kumpulan pembeli yang mempunyai keperluan, ciri-ciri atau kelakuan yang berbeza yang memerlukan keluaran dan campuran pemasaran yang berlainan. 
-Pemetakan pasaran-menentukan ciri-ciri khusus sesuatu kelompok pengguna dan cuba menekankan kepada ciri-ciri tersebut ketika memasarkan produk atau perkhidmatan 
-Tujuan - utk mbolehkan pemasar membentuk campuran pmsrn yg sesuai bg memenuhi keperluan sstu @ lebih drpd satu segmen



SASARAN PASARAN:


Menilai pelbagai segmen dan memutuskan berapa banyak segmen serta yang mana satu perlu dipilih atau disasarkan 

- kriteria untuk penyasaran:- 
saiz dan pertumbuhan segmen 
potensi persaingan 
kesesuaian dengan objektif syarikat 



PELETAKAN PASARAN:

Merujuk kepada persepsi pengguna terhadap sesuatu produk berbanding dengan keluaran pesaing, perbandingan berdasarkan ciri-ciri utama produk sebuah syarikat dengan produk pesaing

•Dilakukan setelah pemetakan dan penyasaran psrn dibuat 

•Mengandaikan bhw pengguna membandingkan produk berdasarkan ciri2 utama produk sebuah syk dgn produk pesaing. 
•Cth: Pengguna-surirumah lebih suka mgunakan serbuk kari Adabi dlm masakan bbanding keluaran lain yg tdpt di pasaran. Ini krn keluaran Adabi – sedap serta halal & tjamin kebersihannya. 

•Sedap,halal&bersih adalah tiga ciri produk penting dijadikan strategi oleh Syk Adabi utk mbuat perletakan psrn produk keluarannya. 
•Ciri2 lain sbg strategi perletakan pasaran 

-harga rendah(Mydin Wholesaler, GlobeSilkStore) 

-prestij (Mercedes Benzs) 
•Pemasar perlu membuat penilaian mengenai kelebihan2 persaingan dan kemudian memilih satu kedudukan yang boleh meletakkan dan mengekalkan perletakan tersebut diminda pengguna. 





0 comments: